وبسایت فونتامین آخرین وبسایتی هست که من در ایران کار کردم. امین عابدی یک طراح بسیار کاربلد و خوشذوقِ فونت هست و من تمامی تلاش خودم رو کردم که وبسایتی که طراحی میکنم براش جذاب باشه.
یکی از چالشهای بزرگ طراحی وبسایت به زبان فارسی اینه که مشتری همیشه چندین طرح به زبان انگلیسی رو به عنوان نمونه معرفی میکنه و میگه که چیزی توی این مایهها میخوام. حالا مشکل اینجاست که هر کودوم از این طرحها رو بیاری و بدون هیچگونه دخل و تصرفی فقط زبانش رو فارسی کنی (یعنی فقط نوشتههای طرح رو فارسی کنی) کلی از زیبایی اون طرح کم میشه. چون تایپوگرافی فارسی خیلی از اصول گرید (شبکه) پیروی نمیکنه و توی حالت عادی چشمنواز نیست. سوای اینکه به لحاظ ذهنی چون هر چیز خفنی تا الان دیدیم به زبان انگلیسی بوده، این بایاس (تعصب) رو به صورت ناخودآگاه هم داریم که نوشتار فارسی به اندازهی انگلیسی برامون جذاب نیست.
این همه گفتم ولی هنوز به چالش نرسیدم. طراحان معمولا برای زیباتر کردن طرحهای وبسایت به خصوص وبسایتهای فارسی توجه ویژهای به عکس نشون میدن. تا یه جورایی مشکلی که گفتم رو پوشش بدن.
حالا من پیشنهاد طراحی وبسایتی رو پذیرفته بودم که عکسهای این وبسایت هم یک سری فونت هستن. 🙂
این شد که تمام تلاشم رو کردم که خروجی کار خلوت باشه، یعنی از رنگهای ملایم استفاده کنم و طرح، فضای منفی زیادی داشته باشه و خیلی درگیر گرید نباشه تا زیبایی کار حفظ بشه.
اون موقع که من این کار رو طراحی کردم تنها وبسایت اختصاصی فروش فونت وبسایت فونتایران بود که کاملا از اون چیزی که من در ذهن داشتم دور بود. (الان خیلی خلوتتر و بهتر شده)
نتیجهی کار رو به عنوان بهترین کاری که از دستم برمیاد میتونم نامگذاری کنم و خداییش کِیف میکنم هر بار که نگاهش میکنم. قسمت آزمایشگاه فونت هم پیشنهاد امین بود که کار رو بسیار کاربردیتر و حرفهای تر کرد.
آدرس این وبسایت زیبا: Fontamin.com
پاسخها (0 )